CH Hydraulik
CVR-nr. 39 63 88 78
Skernevej 29
4840 Nørre Alslev
(”Virksomheden”)
- Anvendelse
- Anvendelse. Almindelige salgs- og leveringsbetingelser (”Betingelserne”) gælder for alle aftaler om CH Hydrauliks, CVR-nummer 39 63 88 78, (”Virksomheden”) salg og levering af serviceydelser/komponenter inden for hydraulik til erhvervskunder.
- Aftalegrundlag
- Aftalegrundlag. Betingelserne udgør det samlede aftalegrundlag om Virksomhedens salg og levering af serviceydelser og komponenter til Kunden (”Aftalegrundlaget”). Kundens indkøbsbetingelser trykt på ordrer eller på anden måde meddelt til Virksomheden udgør ikke en del af Aftalegrundlaget.
- Ændringer og tillæg. Ændringer af og tillæg til Aftalegrundlaget er kun gældende, hvis parterne har aftalt dem skriftligt.
- Juridisk status. Hver af parterne skal straks give medkontrahenten underretning, hvis parten ændrer status som juridisk person, tages under konkurs- eller rekonstruktionsbehandling eller frivillig likvidation.
- Rådgivning
- Rådgivning. I det omfang Virksomheden rådgiver Kunden inden for Virksomhedens erfaringsområde, sker dette efter bedste viden på rådgivningstidspunktet, og Virksomheden kan ikke påtage sig noget ansvar, hvis erfaringer senere måtte føre til andre løsninger. Rådgivning sker på grundlag af de oplysninger Virksomheden foreligges af Kunden, derfor er Virksomheden ikke ansvarlig for overholdelse af krav, der ikke er stillet skriftligt.
- Produkter, reservedele og ydelser
- Produkter og reservedele. Nye produkter og reservedele, som Virksomheden sælger og leverer til kunden, overholder dansk lovgivning ved leveringen. Virksomheden sælger og leverer reservedele til nye produkter i mindst 6 måneder efter, at det er leveret til kunden. Levering af produkter og reservedele sker i henhold til ”Ex-Works”.
- Ydelser. Tilknyttede ydelser, som Virksomheden sælger og leverer til kunden, i forbindelse med salg og levering af produkter eller reservedele såsom montage udføres håndværksmæssigt korrekt og overholder dansk lovgivning ved leveringen.
- Ansvarsbegrænsning. Produkter og reservedele, som Virksomheden sælger og leverer til kunden, er beregnet til det formål den pågældende producent til en hver tid foreskriver og til brug i Danmark. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Virksomheden i ingen tilfælde ansvarlig for tab eller skade, der kan henføres til brug til andet formål eller til brug uden for Danmark. Kunden skal skadesløsholde Virksomheden, i det omfang Virksomheden måtte ifalde ansvar for sådant tab eller skade.
- Pris og betaling
- Pris. Alle priser på produkter og reservedele er dagspriser og kun gældende på bestillingstidspunktet. Der kan derfor forekomme prisændringer uden varsel. Alle priser er ex. moms og øvrige skatter og afgifter.
- Regningsarbejde. Montage- og serviceydelser udføres som udgangspunkt i regning og følger Virksomhedens gældende prisliste på det tidspunkt, hvor Virksomheden bekræfter Kundens ordre, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.
- Kørsel. Kørsel i Virksomhedens egne biler i forbindelse med udførelsen af serviceydelser refunderes af Kunden til de satser, der til enhver tid fastsættes af Virksomheden.
- Udgifter. Udgifter til kost og logi m.v. i forbindelse med udførelsen af serviceydelser refunderes af Kunden til kostpris.
- Tilbud. Udregning og afgivelse af tilbud der ikke udmønter sig i en ordre eller aftale med Kunden afregnes som regningsarbejde jf. i øvrigt pkt. 5, nr. 2.
- Betaling. Kunden skal betale alle fakturaer for serviceydelser senest 10 dage efter modtagelsen, medmindre parterne har aftalt andet skriftligt.
- Manglende betaling. Enhver manglende betaling fra Kundens egne kunder er Virksomheden uvedkommende, og kan ikke begrunde tilbagehold i Virksomhedens tilgodehavende.
- Forsinket betaling
- Rente. Hvis Kunden undlader at betale en faktura rettidigt af årsager, som Virksomheden er uden ansvar for, har Virksomheden ret til rente af det forfaldne beløb på 10 % pr. måned beregnet fra forfaldstid til betaling sker, med tillæg af et kompensationsgebyr på 310 kr. samt rykkergebyr i henhold til gældende lovgivning.
- Ophævelse. Hvis Kunden undlader at betale en forfalden faktura senest 14 dage efter at have modtaget skriftligt påkrav om betaling fra Virksomheden, har Virksomheden ud over rente efter pkt. 6.1 ret til at: (i) ophæve salget af de ydelser/produkter, som forsinkelsen vedrører, (ii) ophæve salget af de ydelser/produkter, som endnu ikke er leveret til Kunden, eller kræve forudbetaling herfor, og/eller (iii) gøre andre misligholdelsesbeføjelser gældende.
- Ordrer og ordrebekræftelser
- Ordrer. Kunden skal sende ordrer til Virksomheden skriftligt. En ordre skal indeholde følgende oplysninger for hver ordre: (i) Ordrenummer, (ii) Ydelsesnummer, (iii) Beskrivelse af ydelse, og (iv) Leveringsdato.
- Ordrebekræftelser. Virksomheden tilstræber at sende bekræftelse eller afslag af en ordre til Kunden skriftligt senest 5 arbejdsdage efter modtagelse af ordren. Bekræftelser og afslag af ordrer skal være skriftlige for at binde Virksomheden.
- Ændring af ordrer. Kunden kan ikke ændre en afgivet ordre uden Virksomhedens skriftlige accept.
- Uoverensstemmende vilkår. Hvis Virksomhedens bekræftelse af en ordre ikke stemmer overens med Kundens ordre eller aftalegrundlaget, og Kunden ikke ønsker at acceptere de uoverensstemmende vilkår, skal Kunden meddele det til Virksomheden skriftligt senest 2 arbejdsdage efter modtagelse af ordrebekræftelsen. I modsat fald er Kunden bundet af ordrebekræftelsen.
- Levering
- Leveringstid. Virksomheden leverer det ordrede til den tid der er aftalt. Virksomheden har dog ret til udskydelse af den aftalte leveringstid som følge af:
- Ændringer i ordren, som kræves af Kunden.
- Anden leverandørs forsinkelse.
- Krig, usædvanlige naturbegivenheder, brand, strejke, lockout, blokade, hærværk, materialemangel eller tilsvarende forhold, der opstår uden Virksomhedens skyld, og som Virksomheden ikke er herre over.
- Nedbør, lav temperatur, stærk vind eller andet vejrlig, som forhindrer eller forsinker arbejdet, når sådant vejrlig forekommer i væsentligt større omfang, end det er sædvanligt for den pågældende årstid og egn.
- Offentlige påbud eller forbud, som ikke skyldes Virksomhedens forhold.
- Undersøgelse. Kunden skal undersøge det modtagne ved leveringen. Hvis der opdages en fejl eller mangel, som Kunden (eller dennes kunde) ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Virksomheden. Hvis en fejl eller mangel, som Kunden (eller dennes kunde) har opdaget eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Virksomheden, kan den ikke senere gøres gældende.
- Leveringstid. Virksomheden leverer det ordrede til den tid der er aftalt. Virksomheden har dog ret til udskydelse af den aftalte leveringstid som følge af:
- Forsinket levering
- Meddelelse. Hvis Virksomheden bliver bekendt med en forsinkelse i leveringen, informerer Virksomheden Kunden om det og oplyser samtidig årsagen til forsinkelsen og ny forventet leveringstid jf. i øvrigt pkt. 8.1.
- Garanti
- Garanti. Virksomheden garanterer, at serviceydelser er fri for væsentlige fejl og mangler i udførelse i 12 måneder efter leveringen. For dele, der afhjælpes under garanti, udgør garantiperioden 6 måneder fra afslutning af afhjælpningen, dog maksimalt 18 måneder fra oprindelig levering.
- Undtagelser. Virksomhedens garanti omfatter ikke fejl eller mangler, der skyldes: (i) almindelig slitage, (ii) brug i strid med Virksomhedens instruktioner eller almindelig praksis eller til ikke-aftalte formål, (iii) afhjælpning eller ændring udført af andre end Virksomheden, eller (iv) andre forhold, som Virksomheden er uden ansvar for.
- Meddelelse. Hvis Kunden opdager en fejl eller mangel i garantiperioden, som Kunden ønsker at påberåbe sig, skal den straks meddeles skriftligt til Virksomheden. Hvis en fejl eller mangel, som Kunden opdager eller burde have opdaget, ikke straks meddeles skriftligt til Virksomheden, kan den ikke senere gøres gældende. Kunden skal give Virksomheden de oplysninger om en meddelt fejl eller mangel, som Virksomheden beder om.
- Undersøgelse. Inden rimelig tid efter at Virksomheden har modtaget meddelelse fra Kunden om en fejl eller mangel og undersøgt kravet, meddeler Virksomheden Kunden, om fejlen eller manglen er omfattet af garanti.
- Afhjælpning. Inden rimelig tid efter at Virksomheden har afgivet meddelelse til Kunden efter pkt. 10.4 om, at en fejl eller mangel er omfattet af garanti, afhjælper Virksomheden fejlen eller manglen.
- Ophævelse. Hvis Virksomheden undlader at afhjælpe en fejl eller mangel omfattet af garanti inden rimelig tid efter, at Virksomheden har givet meddelelse til Kunden efter pkt. 10.4, af årsager, som Kunden er uden ansvar for, og fejlen eller manglen ikke er afhjulpet inden en rimelig frist på mindst 14 dage, kan Kunden ophæve den eller de ordrer, der er berørt af fejlen eller manglen, uden varsel ved skriftlig meddelelse til Virksomheden. Kunden har ikke andre rettigheder i anledning af fejl eller mangler ved serviceydelser end dem, der udtrykkeligt fremgår af pkt. 10.
- Reservedele. I tilfælde af, at der er leveringstid på de reservedele/komponenter der skal anvendes ifm. afhjælpning, da forlænges den angivne frist jf. pkt. 10.6 for afhjælpning med leveringstiden jf. i øvrigt pkt. 8.1, nr. 2 og 3.
- Ansvar
- Ansvar. Hver part er ansvarlig for egne handlinger og undladelser efter gældende ret med de begrænsninger, der følger af Aftalegrundlaget.
- Ansvarsbegrænsning. Uanset eventuelle modstående vilkår i aftalegrundlaget kan Virksomhedens ansvar over for Kunden ikke pr. kalenderår samlet overstige 15 % af det salg af serviceydelser, som Virksomheden netto har faktureret til Kunden i det umiddelbart foregående kalenderår. Ansvarsbegrænsningen gælder ikke, hvis Virksomheden har handlet forsætligt eller groft uagtsomt.
- Indirekte tab. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Virksomheden ikke ansvarlig over for Kunden for indirekte tab, herunder tab af produktion, salg, fortjeneste, tid eller goodwill, medmindre det er forårsaget forsætligt eller groft uagtsomt.
- Force majeure. Uanset eventuelle modstående vilkår i Aftalegrundlaget er Virksomheden ikke ansvarlig over for Kunden for manglende opfyldelse af forpligtelser, som kan henhøres til force majeure. Ansvarsfriheden består, så længe force majeure består. Som force majeure anses forhold, der er uden for Virksomhedens kontrol, og som Virksomheden ikke burde have forudset ved aftalens indgåelse. Eksempler på force majeure er usædvanlige naturforhold, krig, terror, brand, oversvømmelse, hærværk og arbejdsstridigheder.
- Forsikring. Virksomheden skal opretholde nødvendig og lovpligtig ansvarsforsikring, erhvervsforsikring, mv. på vilkår og med dækningsomfang, der er sædvanlige i branchen.
- Ejendomsret
- Ejendomsret. Den fulde ejendomsret til alle komponenter leveret af Virksomheden tilhører Virksomheden indtil der er
- Manglende betaling. Ved manglende betaling jf. fristen i pkt. 5, nr. 6, er Virksomheden berettiget til at afhente og afmontere leverede komponenter, dog således at løsøre tilhørende Kunden ikke lider skade.
- Immaterielle rettigheder
- Kundens immaterielle rettigheder, herunder knowhow forbliver Kundens, og der sker ingen overdragelse heraf som led i Aftalen. Specifikationer, tegninger mv. må alene anvendes af Virksomheden med henblik på opfyldelse af denne Aftale.
- Fortrolighed
- Videregivelse og brug. Kunden må ikke viderebringe eller bruge eller sætte andre i stand til at bruge Virksomhedens erhvervshemmeligheder eller andre oplysninger uanset art, som ikke er offentligt tilgængelige.
- Beskyttelse. Kunden må ikke på utilbørlig måde skaffe sig eller forsøge at skaffe sig kendskab til eller rådighed over Virksomhedens fortrolige oplysninger som beskrevet i pkt. 14.1 Kunden skal omgås og opbevare oplysningerne forsvarligt for at undgå, at de utilsigtet kommer til andres kundskab.
- Varighed. Kundens forpligtelser efter pkt. 14.1-14.2 gælder under parternes samarbejde og uden tidsbegrænsning efter samarbejdets ophør uanset årsagen til ophøret.
- Behandling af personhenførbare oplysninger.
- Behandling. Virksomheden behandler personoplysninger under behørig iagttagelse af databeskyttelsesforordningen. Oplysninger om Kundens navn, e-mail, telefonnummer, mv. benyttes alene i forbindelse med Kundens bestilling, kommunikation med Kunden samt andre saglige formål der måtte relatere sig til kundeforholdet.
- Den registreredes rettigheder. Virksomheden efterlever de registreredes rettigheder (bl.a. ret til indsigt, berigtigelse, sletning, begrænsning af behandling, indsigelse, dataportabilitet, klage og ret til ikke at være genstand for en afgørelse, der alene er baseret på automatisk behandling, herunder profilering).
- Opbevaring og videregivelse. Virksomheden opbevarer oplysningerne så længe, det er nødvendigt for det formål, hvortil oplysningerne behandles. Virksomheden hverken videregiver, sælger eller på anden måde overdrager oplysninger til tredjemand, medmindre Kunden har givet accept.
- Kontakt. Ønsker Kunden oplysninger om, hvilke data der bliver behandlet, at få data slettet eller korrigeret, kan Kunden kontakte Virksomheden på mah@chhy.dk
- Gældende lov og værneting
- Gældende lov. Parternes samarbejde er i alle henseender underlagt dansk ret.
- Værneting. Enhver tvist, som måtte opstå i forbindelse med parternes samarbejde, skal afgøres ved en dansk domstol.